Tips voor bij de opticien

Tips voor bij de opticien

Als je een nieuwe bril of contactlenzen nodig hebt, laat je eerst je ogen opmeten bij de opticien. De situatie tijdens zo’n meting is vaak niet optimaal. Het is belangrijk dat de glazen die worden aangemeten niet te sterk zijn. Te sterke glazen veroorzaken namelijk onnodig veel spanning in je oogspieren, waardoor je zicht nog verder kan verslechteren. Ik geef je graag een aantal tips voor bij de opticien, voor een zo optimaal mogelijke meting.

Tips voor bij de opticien

  • Het beste tijdstip om je ogen op te laten meten is in de ochtend, als je ogen nog uitgerust zijn van een goede nachtrust. Op een vrijdagavond na een drukke werkweek zijn je ogen moe en gespannen en zal de meting een heel ander beeld geven dan een meting op het moment dat je ogen goed uitgerust zijn. Kies dus een moment uit dat je ogen goed uitgerust zijn.
  • Zet in de uren voor de meting je bril niet op (als dit veilig en mogelijk is met jouw sterkte). Hierdoor blijven je ogen meer ontspannen.
  • Vermijd een oogmeting in een voor jou stressvolle periode. Stress veroorzaakt spanning (ook in de oogspieren), waardoor je waziger kunt gaan zien en er sterkere glazen aangemeten zullen worden dan wanneer je ontspannen bent.
  • Vraag aan de opticien om de sterkte aan te houden waarmee je 100% ziet (dus niet meer dan 100%). Tijdens de meting zit je in een donker hokje. Je ogen hebben juist daglicht nodig om goed te kunnen functioneren en scherp te kunnen zien. Met de sterkte die in het donkere hokje wordt opgemeten, zal je buiten in het daglicht vaak beter zicht hebben dan tijdens de meting. Bijvoorbeeld: tijdens de meting heb je 100% zicht met een bepaalde sterkte, dan heb je in zonlicht waarschijnlijk meer dan 100% zicht, bijvoorbeeld 110% of 120%.
  • Er wordt gevraagd of je je kin op het apparaat wilt leggen. Let erop dat je nek hierbij recht is en er dus geen knik in je nek zit. Dit zorgt voor een betere doorbloeding en zorgt er tevens voor dat het beeld op de juiste plek op je netvlies valt, daar waar je het scherpste ziet.
  • Ga zo ontspannen mogelijk zitten tijdens de meting en neem je tijd.
  • Blijf knipperen en verspringen met je ogen en zorg voor een rustige ademhaling tijdens de meting.
  • Zorg ervoor dat je met een goed gevoel je beslissing neemt. Heb je geen goed gevoel bij de meting? Ga dan op een ander tijdstip nog eens terug of ga naar een andere opticien voor een second opinion.

Naast het afbouwen van je sterkte, is het ook belangrijk om de goede kijkgewoonten aan te leren. Als je de goede kijkgewoonten op de goede manier toepast, verbetert je gezichtsvermogen. In de ‘Anders kijken is scherper zien!’ – 90 Day Scherper Zien Challenge leer je alles over de goede kijkgewoonten.

90 Day Scherper Zien Challenge